ЛютаЛюта - село, що знаходиться у Великоберезнянському районі Закарпатської області. центр сільської Ради народних депутатів. Розташоване вздовж річки Лютянка, в 35 км від районного центру, в 27 км від залізничної станції Волосянка-Закарпатська на лінії Самбір - Ужгород.

Населення – близько 3 000 осіб.

Сліди життя людини у долині річки Лютянка йдуть у глибоку старовину. Дані археології свідчать, що перші поселення існували тут вже в IX-X ст. По обидва боки Карпат проживали тоді білі хорвати - одне з найчисленніших східнослов'янських племен. Населення займалося полюванням, скотарством і землеробством.

Перші згадки про Люту, як про власність Другетів, відносяться до 1599. Другети володіли селом до кінця XVII ст. За допомогою солтиса вони посилили владу над селянами, поступово обмежували їх общинні права і перетворювали в залежних власників землі. На початку XVII ст. за користування землею селяни відбували повинності. Платили грошову ренту. Грошові данини доповнювалися натуральними - десятиною (курми, худобою, фруктами, медом і т. д.). Третю групу повинностей становила панщина, розміри якої феодал встановлював на свій розсуд від 2 до 4 днів в педелю. Тільки незначна частина пастухів - волохів продовжувала зберігати свої привілеї і але підпорядковувалася влади магната.

У період володіння Другетів жителі люті, як і інших верховинських сіл, займалися скотарством, полюванням, лісовими промислами і землеробством. На високогірних пасовищах випасали велику рогату худобу та овець. На розчищених від лісів землях сіяли овес, коноплі, бобові, просо. Фортечні заготовляли ліс для ремонту фортеці в Ужгороді, для будівництва мостів і гребель, доставляли продукцію домінії на ринки. Віддавали кожну двадцяту вівцю і половину бринзи, частина птиці, зібраного в лісах меду і т. д.

В кінці XVII ст. в Люті налічувалося всього 37 дворів, де жили 3 солтиса, 31 кріпак, 2 желлера і священик. Кожен війте був довіреною особою феодала в селі, йому надавалися два наділи землі/172 / і різні пільги. Солтиса користувалися кращими землями, а податку платили менше. За два наділа вони щороку платили 4,5 форинта цензу, давали десяту частину овець, по 12 курей, 12 яєць, 2 гуся, за телицю.

Селяни страждали від безземелля (24 двору мали по половині, а три - по одній восьмій частині наділу), але податки платили великі - по три форинта цензу, т. зв. суху корчму і данина дяка - в середньому по 30 форинтів щорічно. Гроші вносили два-три рази на рік, як правило, перед великими святами. Фортечні віддавали також десяту частину свиней, кіз, баранів, двадцяту частину від овець, десяту меду. За кожен наділ селянин відбував три дні панщини на тиждень з тяглом або вдвічі більше - без тягла. В косовицю від наділу треба було накосити, висушити і привезти на панський двір по 4 воза сіна. Панщину кріпаки відпрацьовували не тільки в полі, а й в лісі: рубали ліс, виготовляли дошки, дранку, ящики, збирали мед.

Не витримуючи такого пригнічення, селяни залишали своє господарство і бігли в недоступні місця або приставали до опришкам. В 1629-1630 рр.. поблизу люті діяли загони опришків Лапшуна з Стужиця. Крім того, кріпосні селяни йшли в загони опришків, очолювані Ф. Фаркаш, П. Варгою, І. Сивохопа. Опришки нападали на селища Другетів, доходили до стін Ужгородської фортеці. Другети вимагали від солтиса жорстокої кари для односельців, які сприяли народним месникам, особливо для тих, хто безпосередньо вливався в загони.

Після визвольної війни угорського народу 1703-1711 рр.. Люта, як і вся Ужанська жупа, залишилася у володінні Ужанської домінії казенної. Управителі її захопили всі ліси, кращі землі, пасовища, а селянам залишили самі неродючі ділянки, за які стягували великі побори. Крім того, що селяни відбували панщину, вони платили грошову ренту: по 3 крейцера від вівці, по 6 крейцерів від свині, по 7 крейцерів від кожного вулика бджіл і т. д. До того ж кожен двір давав по три жменьки конопель, по одному мішку, по одній підводі сіна, кілька мірок вівса. Селяни зобов'язані були виготовляти дранку, рубати ліс і перевозити його в Ужгород своїм транспортом, годувати казенний худобу, а якщо траплявся відмінок, платити по 1 форинт 59 крейцерів за кожну голову. Становище селян казенної домінії нічим не відрізнялося від поміщицьких кріпаків. На посилення експлуатації вони відповідали пагонами. На початку XVIII в. з люті бігли 32 людини.

Після проведення урбаріальной реформи (60-70-і рр.. XVIII ст.) Становище селян ще більше погіршилося. Якщо в кінці XVII ст. на один селянський двір припадало в середньому по половині наділу, то в 80-і рр.. XVIII ст. - На кожен з 78 дворів лише по 0,14 наділу. В кінці XVIII ст. Люта належала до числа сіл Закарпаття, жителі яких найбільше страждали від безземелля і важкого гніту казенної домінії.

У продовження першої половини XIX ст. село значно збільшилася - в 109 дворах проживали 1014 чоловік. Значна частина населення почала займатися ремеслом. На початку XIX ст. в Люті була введена в дію перша мануфактура - лісопилка, де випилювали дошки для спорудження мостів та будівництва житлових приміщень. Пила приводився в рух верхнебойним водяним колесом. Інтенсивна розробка лісу була пов'язана в деякій мірі з німецькою колонізацією. З Швабії в Люту прибутку Раікс, Лавер та інші, нащадки яких живуть в селі і понині. Прихід німецьких ремісників, зростання попиту на лісопильні матеріали значно розширили заготовку дощок, дранки, клепки і т. п. Праця кріпаків широко використовувався і на випалюванні вугілля, виготовленні поташу.

У 1803 р. селяни люті скаржилися на Ужанську домінію за те, що замість встановлених урбариях 7 тижнів панщини на рік, її чиновники вимагали відпрацьовувати по 21 тижня від наділу. З року в рік домінія збільшувала панщину. У 1843 р. в Люті проживали понад 1300 жителів. Селяни відпрацьовували на користь домінії 8469 днів панщини.

Селяни були позбавлені можливості отримувати медичну допомогу. Багато помирали від інфекційних захворювань. Так, на початку 1802 р. у селі спалахнув »епідемія скарлатини. Боліло 82 дитини, з яких протягом двох місяців померло 40. Діяла невелика парафіяльна школа, де навчання проводилось угорською мовою.

Революція 1848-1849 рр.. підірвала владу Габсбургів. 18 березня 1848 угорський сейм скасував кріпосне право. Однак, прагнучи зміцнити становище знаті, уряд в березні 1853 р. видало указ про проведення в Закарпатті сегрегації - відокремлення урбаріальних (общинних) земель і пасовищ від поміщицьких і комасаціі - об'єднання в одному масиві селянських наділів. Здійснюючи цю реформу, адміністрація Ужанської домінії й дворяни захоплювали у свої руки кращі пасовища, очищені від чагарників землі, а селянам залишали неврожайні ділянки, нікчемні пасовища. Селяни люті і сусідніх сіл в 1866 р. скаржилися королю, що комасація проводиться без врахування особливостей гірських районів і є неприйнятною для населення, оскільки обділила його землею, якій і раніше не вистачало, а пасовищ стало так мало, що вони не можуть] тримати і однієї четвертої частини колишнього кількості худоби. Селяни вимагали перегляду підсумків комасаціі. Але уряд не надавало подібним скаргам ніякого значення.

У другій половині XIX ст. в умовах розвитку капіталізму в Люті розвивалися лісові промисли, зумовлені підвищенням попиту на пиломатеріали і ділову деревину. З кожним роком збільшувався сплав лісоматеріалів по річці Лютянка. У 1896 р. на тартаку замість верхнєбійного водяного колеса був встановлений паровий двигун, а замість пили - дві розпилювальні рами і циркулярний верстат. На тартаку тоді працювало близько 30 постійних робітників. Змінився соціальний і кількісний склад населення люті. З'явилася нова категорія жителів - кулак, сільський буржуа, гнобитель трудящих. Збільшилася кількість лихварів, багатих торговців, що володіли корчмами, магазинами, лісовими та земельними багатствами. Зароджувалася сама революційна частина пригноблених - перші промислові робітники, зайняті на тартаку.

У 1900 р. в селі проживало 2807 осіб. Село територіально розширилося. Значна частина жителів займалася сільським господарством, скотарством і городництвом. Тут проживало 133 сільськогосподарських робітників і лісорубів, 34 промислових робітників. 27 людей домашньої прислуги, 25 осіб працювали на транспорті (з ремонту шосейної дороги), а 19 ставилися до осіб вільних професій.

Землю обробляли дерев'яним плугом і бороною. Мотика, вила, коса і серп були головними знаряддями виробництва. Вирощували в основному овес і картоплю. Вівсяні коржі і суха картопля становили ОДУ трудящих. Але і цього часто не вистачало. Селяни страждали від безземелля та малоземелля, від непосильних податків, високої орендної плати за пасовища. Справжніми кровопивцями були лихварі. На початку XX ст. в Люті їх було близько двадцяти - власники шинків, магазинів, великих масивів лісів і пасовищ. Як і в інших селах Верховини, вони брали в середньому до 50 проц. річних. Корчмарі споювали бідняків і накладали руку на їх мізерну власність.

Важкий соціальний гніт, політичне безправ'я гнали бідноту люті в західноєвропейські країни. В кінці XIX - початку XX ст. емігрували понад 100 осіб. Багато хто з них загинули в шахтах Бельгії або рудниках Канади, а ті, кому вдалося повернутися, як правило, були інвалідами.

Як і колись, у Люті відсутня медична допомога. У 1862 р. на кошти селян була збудована перша народна школа, де основна увага приділялася співу, читання біблії і закону божому. Діти відвідували школу тільки взимку, коли не було польових робіт. На початку XX ст. відкрилися ще три початкові народні школи з угорською мовою навчання, де в 1908/09 році п'ять вчителів навчали 290 дітей.

В роки першої світової війни важке становище жителів люті ще більше погіршилося. В австро-угорську армію було мобілізовано близько 130 осіб. У населення забирали коней, підводи, часто проводилися реквізиції зерна, примусово реалізувався військовий позику.

У всі часи жителі люті, як і всього Закарпаття, прагнули звільнитися від іноземного гніту і возз'єднатися з Росією. Цьому особливо сприяло перебування російських військ в західній частині Карпат восени 1914 - на початку 1915 рр.. Селяни й робітники люті, насильно мобілізовані австро-угорськими властями в армію, потрапивши на Східний фронт, при першій же можливості здавалися в полон російській армії. Так вчинили батраки Ю. Чаварга, Ю. Гондорчін, С. Куціпак та інші. Перебуваючи в Росії, вони були очевидцями і учасниками революційних подій. Деякі з них, як, наприклад, Юрій Гондорчіп, боролися в рядах Першої Кінної армії.

 У січні 1919 р. село окупували війська буржуазної Чехословаччини. Селянам пообіцяли землю і свободу, але практично нічого не дали. Бідняцькі господарства, як і раніше, займалися вирощуванням вівса і картоплі. Заможні в основному розводили худобу, прибираючи до своїх рук кращі пасовища і землі. Жорстоко гнобили трудове населення лихварі, верховоди різних кредитних і торгово-закупівельних кооперативів. Рятуючись від повного розорення, втрати майна, біднота зверталася за кредитами в банки. У Люті, як і в інших селах Закарпаття, до 95 проц. селян перебували в повній залежності від банків.